Jaap Willems

george van houts

Cabaretier George van Houts:

 ‘Elitair is heerlijk’

 De een kent hem van de koffiereclame, de ander van Radio Bergeijk, weer een ander herinnert zich George van Houts uit het cabaretprogramma Van Houts & de Ket en sommige Zeeburgers kennen hem waarschijnlijk vooral als ingenieur (ing.) Harry Heesters uit het Mediacafe TIJ.

Hoog tijd voor een interview. Wil de echte George van Houts opstaan? Wie is George van Houts?

 Hij is een klein, dik mannetje en daarom is hij cabaretier, zegt hij. Hoezo? Op school was hij als ondermaatse leerling uiteraard niet goed in sport en hij blonk ook al niet uit in het versieren van meisjes, maar hij kon mensen laten lachen. Dus dat werd zijn specialiteit. Daarmee kon hij toch de gewenste aandacht trekken.

George maakte bovendien spelenderwijs kennis met de toneelschool want die was in zijn geboorteplaats Zaandam vastgebouwd aan de middelbare school. De gevreesde sportzaal van het lyceum was ondergebracht in het plaatselijke theater. Spelenderwijs rolde hij daardoor het toneel op; vanaf zijn zestiende was het voor George duidelijk: zijn toekomst lag in het theater. Daar dacht men op de Amsterdamse Toneelschool overigens anders over want het duurde twee jaar voordat hij werd toegelaten, maar toen werd hij dan ook als een van de acht geselecteerden gekozen uit een groep van 1500 belangstellenden. Hij is daar nog steeds trots op.

 Zijn carrière? Toen George van de toneelschool kwam, werd hij free lance toneelspeler, onder meer bij het theatergezelschap Rho in Rotterdam. Uit die tijd herinnert hij zich met plezier de familievoorstellingen zoals De Heksen van Roald Dahl en de kleine producties, waarin hij drama en cabaret mocht combineren. Toen er in 1996 ruzie ontstond binnen dit gezelschap pakte hij zijn biezen en begon met Tom de Ket het huidige cabaretduo Van Houts & de Ket.

George: ‘Dat was enorm spannend want ik was plotseling een kleine zelfstandige en dat gebeurde uitgerekend in de tijd dat ons eerste dochtertje werd geboren en we ons eerste huis kochten.’

Waarom is het zo leuk om cabaretier te zijn? George: ‘Het is heerlijk om mensen op een goede manier te kunnen laten lachen, maar dat is tevens de grootste valkuil want de mensen die naar ons komen kijken en luisteren, verwachten ook dat er gelachen kan worden. Jij moet er steeds opnieuw voor zorgen dat zij dubbel kunnen liggen.’ Zijn grote voorbeeld daarbij is Freek de Jonge. Hij bewondert hem vooral om de manier waarop Freek humor en diepgang weet te combineren. Met name in het theater. Daarbuiten vindt hij hem nog wel eens erg drammerig, maar op het toneel is Freek de Jonge volgens George niet te evenaren.

Beter dan Youp van het Hek? George: ‘Ja.

Hoezo? George: ‘Wat Youp schrijft, lees ik met veel plezier. Hij is in zijn columns vaak zeer scherp en intelligent, maar in het theater is hij de slaaf van zijn publiek. Dat is cultureel conservatief. Dat wil steeds opnieuw de oude Youp horen en zien.’

Als hij zichzelf moet vergelijken met Youp ziet George onmiddellijk een belangrijke overeenkomt: ze zijn beiden niet zachtzinnig. En het verschil? George zingt geen liedjes en hij vreest dat hij gemener is dan Youp.  

Koffie

Veel mensen kennen Geoge van Houts waarschijnlijk vooral van de koffiereclame. Samen met zijn kompaan Tom de Ket prijst hij in een tv-spotje van Kanis & Gunnink de kwaliteit van dat merk aan. Waarom doet een cabaretier dat? George: ‘Ik kende de betrokken reclamemaker nog van school. Hij was een zoon van de bekende communist Marcus Bakker. Hij bood ons aan om zelf sketches te maken voor een zes-tal commercials en voor die artistieke vrijheid – en uiteraard een leuk honorarium - zijn we gezwicht. Wat bovendien meespeelde was het feit dat we al een eigen theaterpubliek hadden; we hoefde daarom niet zo bang te zijn dat iedereen ons onmiddellijk zou associëren met die koffiereclame.’

Iets groter was de invloed van Radio Bergeijk, denkt hij. Ruim zes jaar verzorgde George van Houts samen met Pieter Bouwman voor de VPRO dagelijks een humorprogramma en dat droeg enorm bij aan zijn bekendheid. En aan zijn imago. Veel luisteraars kennen hem vooral als radiokomiek. Dat is soms lastig. George vertelt dat Radio Bergeijk tot nu toe misschien wel de zwaarste klus uit zijn leven is geweest. Toen ze eraan begonnen leek het al een hele toer om zes weken achtereen elke dag een humoristisch programma te maken. Dat was aanvankelijk het plan. Het werden er 642!

‘We hebben in Bergeijk een eigen wereld gecreëerd met bijna 150 verschillende personages. Een van hen was ingenieur Harry Heesters, die je nu in het MediacafeTIJ weer tegenkomt.’ Onlangs zijn ze ermee gestopt, vooral omdat het steeds moeilijker werd om herhalingen te voorkomen. Na die enorme reeks radio-uitzendingen zijn er nog acht TV uitzendingen geweest onder dezelfde naam en er zijn vage plannen voor een tweede reeks.

 

Op IJburg is George van Houts bekend geworden door zijn rol in het MediacafeTIJ. Hij heeft aan de wieg gestaan van deze cultuuractiviteit en speelt als ingenieur Harry Heesters een opvallende rol in met name de talkshows.

Waarom energie in het Mediacafe stoppen? Heeft hij het niet druk genoeg­? George: ‘Het is mijn bijdrage aan deze nieuwe wijk. Ik vind dat nieuwe bewoners iets moeten bijdragen aan de leefbaarheid en dit is mijn poging. Een soort vrijwilligerswerk. Het leek me bovendien een prima manier om snel een aantal mensen te leren kennen.’

Toen Thea Pruim, Patrick Richter, George en enkele anderen begonnen met het Mediacafe hoopten zij eigenlijk dat het een soort werkplaats zou worden waarin IJburgers diverse soorten programma’s zouden kunnen maken voor Ijburgers. Maar dat bleek lastig. Iedereen in deze nieuwe wijk heeft het te druk. Er waren voortdurend agendaproblemen. Nu heeft men het roer min of meer omgegooid en concentreert de aandacht zich op de talkshow.

Een succes?  Het loopt geen storm, maar met 30- 40 bezoekers per keer is het zaaltje van Vrijburcht toch telkens goed gevuld. Volgens George kunnen er domweg niet meer mensen in, als de talkshow nog populairder wordt, barst ze uit het theater. George van Houts is vaste gast in de talkshow. ‘Ik kom elke keer langs als ingenieur Harry Heesters, speciaal adviseur van Projectbureau IJburg. Harry is een wereldvreemde man die zichzelf razend slim vindt en met allerlei adviezen komt om de leefbaarheid van IJburg te vergroten. Het is een satire op de overplanologie van IJburg. Voorbeelden van deze columns vind je op de site van Mediacafe.’

Hoezo overplanologie? George van Houts vertelt hoe in het begin werkelijk alles op IJburg strak werd gepland en gecontroleerd. Er liepen toen een reeks bouwinspecteurs rond en als er ergens een stoeptegel scheef lag, werd het werk weer stilgelegd. Er was een bijbel met bouwvoorschriften. Toch liep er af en toe iets goed fout. De kavels op het Rieteiland zijn bijvoorbeeld verkocht met het recht om een steiger te bouwen en dat heeft iedereen ook graag gedaan, maar later bleek dat het water waaraan men ligt in andere plannen is voorbestemd om moeras te worden! George kan er om lachen, andere Steigereiland bewoners vinden het minder amusant.

Harry Heesters bedenkt zijn plannen doorgaans ter plekke, vertelt George van Houts. Hij gaat met cameraman Patrick Richter op stap en op locatie – vaak het Diemerpark – ontstaan  dan de beste ideeën. De samenwerking met Patrick blijkt daarbij zeer stimulerend.

Wat staat ons komende tijd te wachten? George heeft gehoord dat Harry broedt op een plan om een gedwongen interculturele maaltijd te organiseren om de samenhang op IJburg te vergroten. In het winkelcentrum zullen lange tafels worden opgesteld, waaraan iedereen moet bijdragen en het zal verboden worden naast soortgenoten te gaan zitten. Dwang? Inderdaad, als men niet meewerkt, komt de wijkmotoragent langs om onwilligen op te halen.

 Cultuur

 MediacafeTIJ is net zoals Vrijburcht onderdeel van het IJburgse culturele leven. Dat is verder niet erg rijk, lijkt het. Weinig filmvoorstellingen, weinig expositieruimte, nauwelijks muziek, weinig buitenkunst. George van Houts: ‘In vergelijking met de binnenstad is het inderdaad bijzonder armetierig, maar ik mis het niet echt. Bovendien: er zijn de laatste tijd diverse goede restaurants bijgekomen en dat beschouw ik ook als een vorm van cultuur. En voor film, muziek en theater ga je toch gewoon naar het centrum. Ik moet er niet aan denken dat alles op dit eiland zou moeten gebeuren. Ben blij dat ik er af en toe af mag.’

Hij meent ook dat het niet reëel is om te verwachten dat er op IJburg snel een boeiend cultureel leven zal ontstaan want de meeste mensen hebben jonge kinderen en drukke banen. Die zijn blij als ze s avonds thuis mogen blijven.

 En wat zijn de plannen van het duo Van Hout & de Ket?

George: ‘We gaan samen met het Zuidelijk Toneel een voorstelling maken over de democratie in Nederland. Daaraan gaan ook bekende Nederlanders als Philip Freriks en Harmen Siezen meewerken. Ik denk dat we komende tijd daaraan onze handen vol hebben. En daarna komt er weer een nieuwe voorstelling van ons duo. We hebben tot nu toe alleen een poster en een titel: Achterlijker dan Dwars. De inhoud moeten we nog bedenken.’

Hoe gaat dat? George legt uit dat het maken van cabaret nauwelijks te plannen is. Soms schiet hem wat te binnen, een andere keer overkomt dat Tom de Ket. Soms brainstormen ze samen en leidt dat tot niets; een andere keer tuimelt het ene goede idee over het andere. Tom is volgens George meer de schrijver van het duo; hij ziet zichzelf meer als de improvisator. Maar het is niet zo dat de een de aangever is en de ander de komiek. Hun rollen wisselen voortdurend. Ze hebben plannen voor twee jaar d.w.z. het programma voor 2009 is al geboekt bij een aantal theaters. Daarna zien ze wel verder.

 IJburg

 Hoe kwam hij op IJburg terecht? ‘IJburg heeft een ideale combinatie: buiten en toch dichtbij de stad. Je bent dichtbij het water – ik ben gek op zeilen – en dichtbij het buitengebied – ik loop graag hard -, maar met de tram ben je binnen een kwartier in de binnenstad. Ideaal. En elk voordeel heeft natuurlijk zijn nadeel: het verkeer wordt erg druk, de files op de witte brug naar IJburg worden langzaam maar zeker hinderlijk.

En de gesignaleerde problemen met verschillende sociale groepen? George van Houts: ‘Amsterdam vraagt om problemen door het achterhaalde ideaal van een maakbare samenleving te blijven nastreven. Dat is naïef. In alle grote buitenlandse steden zie je wijken ontstaan per bevolkingsgroep: Italiaanse wijken en Chinese wijken, villawijken en volkswijken. De meeste mensen vinden het prettig om bij de eigen soort mensen te wonen. Maar in Amsterdam lijkt dat nog altijd niet te mogen. De misvatting van de maakbare samenleving, het ideaal van het gedwongen mengen, lijkt hier onuitroeibaar. Niemand vind dat plezierig: de rijkeren in hun Volvo’s generen zich voor de overburen in hun oude Japanners en die voelen zich niet op hun gemak met die welgestelde straatgenoten. Niet doen.’

Hij heeft er geen problemen mee dat George van Houts op het nogal elitaire Rieteiland woont?

George van Houts: ‘Elitair is heerlijk.’

 

 

     

Boeken bestellen

Met Pensioen

o.a. bij BOL en bij Mets en Mets

en als e-book bij Mets&Mets

 

 

Late Liefde en De Erfenis:

bij Nieuw Amsterdam

Geschiedenis van IJburg

Op de site van de Brugkrant staan artikelen over de geschiedenis van IJburg van mijn hand. Klik hier om ze te lezen.

noimage